שדה תעופה בינלאומי נוסף במדינת ישראל הוא הכרח לאומי אסטרטגי ובנייתו חייבת היתה להתחיל כבר מזמן.
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה דעה אישית
- טור דעה: אז נטוס או לא מהעמק! / אמנון אשל
הויכוח התיאורטי הסתיים והמדינה הכריעה לאחר דיונים רבים כי זה יקום בעמק יזרעאל – ברמת דוד על חשבון השדה הצבאי הקיים שם.
להחלטה יש מתנגדים רבים כולל ראשי רשויות מהאזור, אשר החליטו להצטרף למאבק ובה בעת יש גם מסכימים רבים בשל היתרונות הרבים הקיימים לפריחה, שגשוג ופיתוח המקום בפרט והאזור בכלל.
כאשר הועדה האחרונה בחנה – על ידי צוות בין משרדי – את חלופות נבטים מול רמת דוד היא הגיעה למסקנה כי החלופה הנכונה ביותר היא ברמת דוד. הועדה בחנה פרמטרים רבים ובכולם העדיפות היתה לעמק יזרעאל. ההשקעה הכלכלית נמוכה יותר, האפשרות לשלב בין בסיס צבאי לאזרחי אפשרית, פוטנציאל המשתמשים גדול יותר, השינוי הכלכלי לסביבה הוא משמעותי יותר, התרומה לפיתוח האזורי וצמיחה כלכלית גבוהים יותר.
הגורמים, שמנהלים את המאבק נגד בניית שדה תעופה בינלאומי בעמק הגישו בג"ץ כנגד ועדת התכנון שהמליצה בסופו של יום על החלופה ברמת דוד.
ההחלטה היא מורכבת וטעונה ואני כאחד שגדל בעמק בהחלט יכול להזדהות בקלות עם מובילי המאבק, אך בעיני, רבים היתרונות על החסרונות ואני לא רואה "שחורות", כפי שחלק מהמתנגדים רואים.
עמק יזרעאל ימשיך לפרוח ולהיות מקום איכותי לחיות בו על אף בניית השדה הבינלאומי. ניתן לראות דוגמאות כאלו בעולם המודרני, בהן ניתן לאפשר פעולת שדה בינלאומי עם מגבלות תעופתיות ובטיחותיות , שיאפשרו המשך אורח חיים איכותי. זאת ועוד המרחב יזכה לפיתוח תשתיות לאומיות, לשגשוג כלכלי, ריבוי מקומות עבודה ולעוד היבטי התפתחות משמעותיים בעמק.
בהחלט אנו רוצים להמשיך לנום עם העמק ולהיות לו למשמרת, אך צריך לפתח וניתן יהיה למזער נזקים כדי שהעמק ימשיך להיות לתפארת.
לעניין אחר באותו עניין, רבים מאיתנו מבלים בחודשי הקיץ את חופשתם השנתית ולצערי רובנו בוחרים לעשות זאת בארצות הניכר ולא כאן בנופיה הקסומים של מדינתינו והסיבה העיקרית היא העלות המטורפת לנופש בארץ ובעיקר לבילויים הנלווים. בחופשתי האחרונה באחת ממדינות מזרח אירופה מיד כשהגענו למלון יצאתי אל הרחוב וישבנו לנו לשאוף את אווירת המקום. הזמנו 2 כוסות בירה – חצי ליטר ניהלנו שיחה עם בעל הבר על המקום והאפשרויות בו, סיימנו לאחר כשעה וביקשנו חשבון עבור 4 בירות וצלחת גבינות ונותרנו המומים כי החשבון עמד על 55 ש"ח בלבד. הבטנו אחד על השני וכמו רוב הישראלים עשינו השוואה – הרי בארץ על אותה הזמנה היינו משלמים לפחות 200 ש"ח שזה פי 4.
וכך המשכנו לבלות, לטייל, לאכול, לקנות, לנסוע במוניות והתחבורה הציבורית ומצאנו עצמנו המומים מהמחירים הנמוכים אולי הנורמליים לבילוי. רוב הדברים יקרים בארץ לפחות פי 4 או 5. בסוף החופשה הגענו לשדה התעופה ולאחר סיום תהליך הכירטוס התיישבו במסעדה שם והזמנו לנו כריך עם שתיה והמחיר היה פשוט מצחיק ביחס למחיר בשדה התעופה בן גוריון. אצלנו בשדה זה פשוט מגיע למחירים לא אנושיים או שפשוט שם בניכר יש הגיון. וכך גם חברים ומשפחות שבוחרות לבלות במדינות אחרות בעיקר באירופה נותרות המומות משפיות המחירים שם באופן יחסי לעלויות אצלנו. זה בא לידי ביטוי בעלויות האוכל, הבילוי, הכניסה לאתרים, בחירת אטרקציות, חיי לילה ועוד ועוד ועוד. אז מדוע אלו פערי המחירים ומדוע לא נעשה פה כלום עם יוקר המחייה. הישראלים אוהבים לבלות ומוציאים מדי שנה על תיירות עשרות מיליארדים בארצות הניכר והסיבה העיקרית היא המחירים המטורפים שמשתוללים להם בארץ. יקר עד כדי בלתי ניתן להיות תייר בארץ. בבילוי בחו"ל אתה מקבל תמורה הרבה יותר משמעותית עבור החופשה השנתית שלך. אז כשבנתב"ג משלמים כ – 100 ש"ח על כריך ושתייה וברחובות אילת, תל אביב וכו' חצי ליטר בירה עולה כ – 35 ש"ח וכניסה לכל אטרקצית בילוי משפחתית דורשת משכנתא, שלא נתפלא שהישראלים ימשיכו לבלות בניכר ועשרות המיליארדים ימשיכו לצאת ממדינת ישראל. צריך, ניתן וחייב לעשות הרבה על מנת שיוקר החופשה השנתית בארץ תהיה במחירים שפויים ובכלל יוקר המחייה יחזור למקומו הסביר.
אני לא מוצא כל הגיון בריא במשוואה שמדברת על עלויות של יותר מפי חמש על מוצרי בילוי בסיסיים.
אז בינתיים ימשיך המאבק על הקמת שדה התעופה הבינלאומי הנוסף בארץ ולהערכתי לא יהיה מנוס מבנייתו בעמק יזרעאל ואנחנו נמשיך לחפש לנו את יעד הבילוי הבא בארצות אירופה בכדי שנצליח למצות יותר זמן בילוי איכותי עם הכסף שהחלטנו להשקיע בחופשה השנתית.
כולי תקווה כי השדה ייבנה במהרה, אך בעוד יותר מהירות שהמדינה תשכיל לשמור חלק גדול יותר מעשרות המיליארדים שיוצאים לניכר על ידי החזרת השפיות לעלויות התיירות בארצנו הקטנטונת
ידידי ורעיי, ארץ ישראל נשתבחה לה בנופיה, בפירותיה, ביופיה הקסום וההיסטוריה המשובחת – ארץ זבת, חלב ודבש… וכולי תקווה שנחזור כולנו לבילוי חופשותנו פה בארץ חמדת… אך בינתיים עד החזרת המחירים לשפיות כדאי שנאפשר להאיץ את תהליך הקמתו של השדה כדי שלפחות נחסוך במרחק הנסיעה עד לנתב"ג או נבטים.
כתיבת תגובה