דודי אריאלי, איפה אנחנו פוגשים אותך היום לאחר שהיית 3 שנים מנכ"ל איגוד ערים אשכול גליל ועמקים?לפני חודשים ספורים שבתי להיות עצמאי בתחום עריכת הדין. כמו כן אני מספק שירותי ייעוץ וליווי מקצועי של מכרזים גם לסקטור הציבורי וגם לסקטור הפרטי. צברתי נסיון רב בעולם המוניציפאלי ואני משתף את הנסיון שלי לכל מי שצריך ליווי […]
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה חדשותקרית טבעון
- השמועות רצו בטבעון שראש המועצה לשעברמר דודי אריאלי שוקל להתמודד לראשות המועצה,הזמנו אותו לראיון בכדי לשמוע זאת ממנו
דודי אריאלי, איפה אנחנו פוגשים אותך היום לאחר שהיית 3 שנים מנכ"ל איגוד ערים אשכול גליל ועמקים?
לפני חודשים ספורים שבתי להיות עצמאי בתחום עריכת הדין. כמו כן אני מספק שירותי ייעוץ וליווי מקצועי של מכרזים גם לסקטור הציבורי וגם לסקטור הפרטי. צברתי נסיון רב בעולם המוניציפאלי ואני משתף את הנסיון שלי לכל מי שצריך ליווי כאשר הוא עומד מול רשות מקומית או מול משרד ממשלתי. אני מתמקד בתחומי התכנון והבנייה וגם בנדל"ן אבל לא רק. יש תחומים מגוונים מאוד בהם אנשים מבקשים סיוע.
אילו תובנות מהתקופה שלך כמנכ"ל אשכול אתה יכול לספק לראשי רשויות ומועצות מבחינה ניהולית וכספית?
ראשי רשויות צריכים לבחון כל הזמן אילו שיתופי פעולה הם יכולים לבצע איש עם רעהו גם כדי לחסוך כסף וגם כדי לעשות משהו שירותי יותר ויעיל יותר. לדוגמא: רשות מקומית לבדה תתקשה להרים פרוייקט של מתקן למיון ומיחזור פסולת כי צריך נפחי פסולת אדירים שייכנסו למתקן . באמצעות האשכול הרשויות יכולות להצליח לעשות זאת יחדיו. כנ"ל לגבי פרוייקטים בתחומי החינוך והרווחה כמו למשל תחנה לטיפול רגשי במשפחות או חשיבה על הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה. ראשי רשויות יוכלו לקדם משמעותית את השירות לתושבים שלהם אם יגדל שיעור שתופי הפעולה עם רשויות אחרות באמצעות האשכול. ראיתי זאת עוד לפני שהייתי מנכ"ל אשכול ולכן צרפתי את טבעון לאשכול המפרץ.
איך אתה רואה את טבעון אחרי 5 שנים שעזבת? והאם אתה מסופק בפרוייקטים שהתחלת והסתיימו או שהם באמצע הדרך?
אני מאוכזב מאוד מהדרך שבה הישוב מתנהל. אני רואה בריחה מפרוייקטים מחוללי שינוי והתמקדות ביחצ"נות ובפעילות בפייסבוק. אני מודאג מאוד מהמצב הכלכלי של המועצה. הותרתי רשות שיש לה יכולות כלכליות חזקות והיא מוגדרת "רשות איתנה". בניתוח שלי את הממצאים הכספיים ניתן לראות כי הרשות מתקשה לאזן את השוטף והיא לוקחת מקרנות הפיתוח מליוני ש"ח לצורך איזון השוטף!! כתוצאה מכך לא נותר כסף לביצוע פרוייקטים מחוללי שינוי. פרוייקטים שקודמו על ידי לא מבוצעים או מתעכבים: בריכה מקצועית לכדורמים המקצועית לא נבנתה, שבילי אופניים בקק"ל שקדים אלונים לא בוצעו, הפיכת תחנת המעבר לתחנת משטרה משותפת עם בסמת -לא בוצע, בניית מוסדות חינוך בשכונת "בצל אורנים" לא בוצעה, חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה בבית ספר נרקיסים לא בוצע, ויש עוד פרוייקטים נוספים שאנחנו לא רואים בהם התקדמות. יישוב שלא מקדם פרוייקטים מחוללי שינוי עלול להיקלע למצב של הגירה שלילית. זה בהחלט מעורר דאגה.
אנחנו בתקופה לא הכי טובה ברמה הארצית. מה דעתך על הרפורמה והתנהלות הממשלה ובתי המשפט?
אני שמח על עצירת החקיקה ומתן ההזדמנות להידברות כדי להגיע להסכמות. 4 הסוגיות בהן עוסקת הרפורמה הן סוגיות כבדות משקל: הרכב הועדה למנוי שופטים, מתחם הסבירות, הביקורות השיפוטית על חקיקה והחלטות מנהליות, וסוגיית היועצים המשפטיים. אלו סוגיות שהטיפול הנכון בהם לטעמי צריך להיות באמצעות כינון חוקה. יש כאן הזדמנות פז לכונן חוקה לישראל בחלוף 75 שנה מהקמת המדינה. אני מקווה שההזדמנות הזו לא תפוספס. צריך לעגן את זכויות האדם בישראל בחוקה שתשמור על הפרט מול הרשויות.
האם אתה מעורב בנעשה בקריית טבעון. יש שמועות שאתה רוצה להריץ מישהו או שאתה בעצמך רוצה לחזור לתפקיד?
אני מקבל פניות רבות מתושבים לחזור לתפקיד ראש הרשות. זאת עקב האכזבה הקשה מהדרך שבה הישוב מתנהל: יש תלונות קשות על איכות הצהרונים, טענות שהחינוך בישוב נמצא בנסיגה, רמת האחזקה ירדה( ראו למשל טיילת העמק), תלונות שהגינון הציבורי מוזנח, ותחושה שקיימת התמקדות יתר במתן קנסות חנייה( עלייה משמעותית מאוד בהכנסות מקנסות ביחס לתקופתי כראש מועצה). זה מביא את הציבור לחפש אלטרנטיבות להחלפת ראש הרשות ואכן אני מקבל הרבה פניות וזה מחמיא לי. אני בהחלט שוקל את הנושא בכובד ראש אבל אחליט בהמשך.
אילו דברים עשית בתפקידך כראש מועצה שאתה מאמין שהתושבים עדיין נהנים מהם בהווה?
הקאנטרי של הישוב הוא הצלחה גדולה ויש בו כ 3000 מנויים, 4 שכונות מגורים שיזמתי כאשר "צל אורנים" היא הבולטת בהן, השיקום הגדול שביצענו באולם זוהר שמנע את סגירתו, 2 הטיילות שהקמנו, 3 גני הילדים שבנינו, בניית 9 כיתות נוספות בבית ספר שקד , הקמת בית ספר "מיתרים" שמצליח מאוד, הקמת מרכז "ענפים" בו פועלת התחנה לטיפול רגשי במשפחות בעלויות מופחתות, המעבר מאיסוף גזם פעם ב-7 שבועות לפעם בשבוע, החלפת 50 צפרדעי האשפה בפחים מוטמנים, העלייה בשיעורי הזכאות לבגרות מ-65% עד למעלה מ-90% ,פרוייקט הלדים שחוסך ממון רב ומייצר תאורה איכותית, התמיכה בפסטיבל שייח אברייק, ועוד פרוייקטים רבים אחרים שהציבור נהנה מהם עד היום. אני חושב שהשפעתי באופן משמעותי על החיים הישוביים ועשיתי זאת יחד עם חברי מליאה מלאי נכונות ומוטיבציה ועובדי רשות מקסימים ומסורים.
אם היית חוזר לתפקיד האם היית משנה משהו מפעם שעברה או היית דוחף פרוייקטים שלא נתת את הדעת עליהם?
אני חושב שלא חשפתי מספיק את הציבור לתהליכים המרובים שביצעתי. למשל, במשך 10 השנים כלל לא היה לי אתר בפייסבוק וזו היתה כפי הנראה טעות. יחד עם זאת אסור גם להגזים במרקטינג וצריך להביא את המידע לציבור בצניעות. באשר לשאלה בנוגע לפרוייקטים. אני לא חושב שיש תחום שלא חשבתי כיצד ניתן לקדמו באמצעות פרוייקט שיחולל שינוי. אגיד כי יש פרוייקטים שלא הספקתי לבצע כפי שציינתי קודם. העברתי את הפרוייקטים הללו, עם תקציב, לראש המועצה הנוכחי. חוץ מפרוייקט הלדים שמבוצע באיטיות רבה אני מאוכזב לראות שרוב הדברים לא קודמו. צריך לייצר תהליכי קבלת החלטות טובים יותר ולא לנהל בדרך של "כיבוי שריפות" כי אז היכולת הכלכלית לא נפגעת וקצב הביצוע משתפר. התושבים צריכים להרגיש כי הם מקבלים תמורה מלאה כנגד הארנונה שהם משלמים וכרגע זה לא מה שהם מרגישים.
היית ראש הרשות הראשון שהוביל את המאבק הציבורי נגד שדה תעופה משלים לנתבג ברמת דוד. יש ראשי רשויות שחולקים על דעתך וסבורים שזה יקדם את האיזור. מה אתה משיב להם?
יש אכן מחלוקת חברית ביננו. אני חושב שיש כאן הזדמנות לפרוייקט מחולל שינוי בנבטים ודעתי לא השתנתה בנושא. צריך לזכור ששדה התעופה במיקום כזה יכול לתרום בצורה משמעותית לבאר שבע, דימונה, וגם לפזורה הבדואית. קיימים שם שיעורי אבטלה פחות טובים ממרכז הארץ ושדה תעופה במיקום כזה יכול לתרום לעלייה בשיעורי התעסוקה. אני חושב שהמחיר הסביבתי שישלמו תושבי האיזור אם תהיה חזרה לחלופת רמת דוד הוא מחיר קשה מאוד. אני מקווה ששרת התחבורה תדבק בעמדתה הקודמת. היא הצהירה בעבר כי חלופת רמת דוד פחות מקובלת עליה. אני מאמין שעמדתה לא תשתנה.
יש בטבעון בניינים רבים שעלולים להתמוטט במקרה של רעידת אדמה כי מרביתם נבנו לפני 1980 בתקן פחות מחמיר. בנתיים אין כמעט פרוייקטים של תמ"א 38 בישוב. איך מתמודדים עם זה?
מדובר בבעייה שהיא בעייה לאומית. אני חושב שהמדינה צריכה לבוא עם תמריצים כספיים משמעותיים יותר ליזמים או לבעלי דירות על מנת לעודד את חיזוק המבנים מפני רעידות אדמה. זה לא משנה אם זה הקלות במע"מ, הקלות במס רכישה, או אפילו מענקים כספיים כפי שקיימים בפרוייקט "מחיר למשתכן". כל זמן שהקלות כספיות לא קיימות אז רק מקומות מאוד איכותיים במרכז יצליחו להרים פרוייקטים כאלה. מקומות כמו עפולה, בית שאן, מגדל העמק וגם טבעון, לא יתרחשו בהם פרוייקטים של תמ"א 38 בגלל בעייה של חוסר היתכנות כלכלית. אני מאוד מאמין בהתחדשות עירונית. גם כשהייתי חבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה סברתי כי ניתן לייצר ציפוף משמעותי בשטחים בנויים וזה גם נכון יותר במדינה שרזרבות הקרקע שלה דלות ביותר. התחדשות עירונית זו דרך לשמור על ביטחון התושבים בעת רעידת אדמה וגם דרך לשמור על רזרבת השטחים הפתוחים.
מה אתה מאחל לתושבים בקרית טבעון?
אני מאחל חג מימונה שמח לכולם ושימי הזיכרון יעברו עלינו ברוגע תוך מתן כבוד לאירועים אלו . ובנוסף, חג עצמאות שמח לכולנו. ההישגים של ישראל משמעותיים בכל קנה מידה ואנחנו צריכים לדעת לשמור עליהם.
כתיבת תגובה