סטודנטים מצטיינים במרכז האקדמי לחינוך וחברה אורנים החליטו לחקור מיהו המורה האידיאלי ואיזה ארגז כלים צריך להיות באמתחתו ולהעביר לסטודנטים להוראה קורס בנידון. זהירות, ספוילר: התוצאות מפתיעות. אם פעם להיות מורה התבסס על סמכות נוקשה שהופעלה במלואה על הילד, במרוצת השנים התפתחה אידיאולוגיה הרואה את הילד במרכז. אחרי שהוסקה המסקנה כי חופש פעולה מרבי לילד […]
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה חדשותקרית טבעון
- מה צריך מורה בכדי להפוך למורה האידיאלי לילדינו בשנת 2022?

סטודנטים מצטיינים במרכז האקדמי לחינוך וחברה אורנים החליטו לחקור מיהו המורה האידיאלי ואיזה ארגז כלים צריך להיות באמתחתו ולהעביר לסטודנטים להוראה קורס בנידון. זהירות, ספוילר: התוצאות מפתיעות.
אם פעם להיות מורה התבסס על סמכות נוקשה שהופעלה במלואה על הילד, במרוצת השנים התפתחה אידיאולוגיה הרואה את הילד במרכז. אחרי שהוסקה המסקנה כי חופש פעולה מרבי לילד אינה בהכרח תורמת לביטחון העצמי שלו והגישה התערערה הובן היום כי הסמכות החדשה מבוססת על נוכחות פיזית (תיאוריית ההתקשרות) ונפשית (מבוגר משמעותי) של דמויות בוגרות ומשמעותיות בחייו של הילד, שמאפשרת צמצום התנהגות מסוכנת ובעייתית ותורמת לגידול בוגר מתפקד. אז המושג החם הוא חינוך דיפרנציאלי הנותן מענה מותאם לתלמידים מגוונים בעלי רמות ידע ומיומנויות שונות, בעלי נטיות ושאיפות שונות, לרוב בתוך כיתה או קהילת לומדים. כך, ניתן לייעל את הלמידה ולהופכה לאפקטיבית יותר לכל לומד, מבלי לוותר על היתרונות שבכיתה הטרוגנית. הוראה שכזו, דורשת מהמורה לעשות שינוי: במבנה השיעור וחלוקתו, בהכנת תכני הלימוד לפי רמות באופן חלוקת הכיתה לקבוצות עבודה וכן בדרכי בחינת התקדמות התלמידים, בדיקת הידע שלהם ובקרה על הלמידה. לשם כך נדרש צוות ההוראה לעשות תהליך חשיבה ממוקדת על: התאמת התוכן לתלמיד, התאמת התהליך לתלמידים השונים והתאמת התוצר לכל ילד: כי לאחד מתאים מבחן, לשני עבודה סמינריונית והשלישי מדבר בתוצר שתבטא את הבנתו ומסוגלותו. לשם כך, גילו הסטודנטים כי קודם כל המורים עצמם צריכים לעבור תהליכי שינוי בתודעה ורק אז הם יוכלו להיות טובים יותר לילדינו, קשובים יותר עבורם ולהוות דמות של מודלינג עבור האוצרות שלנו. הם מציעים ראשית למורים להיות במודעות גבוהה יותר – לדיבור הפנימי שלהם, לאופן הפרשנות והתגובה שלהם לכל ארוע שקורה אם בכיתה ואם מחוצה לו, ללכת בכל הכוח על הקלישאה 'תחשוב טוב יהיה טוב', להבין שהוא (המורה) הינו השינוי לשינוי, להבין שבחיים הכל חוזר אלייך כמו פינג פונג בסופו של דבר, אבל הכי חשוב המורה האידיאלי צריך להיות טוב בשלושה דברים: טוב מנהיגותי, טוב חברתי וטוב מקצועי או בקיצור הידוע שלהם: שלושת הטובים. את אלו כל מורה יכול להשיג אם יעשה עם עצמו עבודה ויענה בכנות על
חמישה שאלות: 1. מאין באתי? (כך הוא יוכל לזהות דפוסי התנהגות שלו) 2. היכן אני היום? (כך יגלה במהירות את חוזקותיו) 3. לאן אני רוצה להגיע? (מטרות בחיים זה תמיד חשוב) 4. כיצד אדע שהגעתי? (קריטריונים להערכה) 5. כיצד אשיג את יעדי? (תוכנית עבודה).
אם כך, מורה טוב קודם כל כמו הורה צריך לדאוג לעצמו, שיהיה לו טוב ואחרי עבודה עצמית ושאלת שאלות תוכל הכיתה להנות מהמורה האידיאלי.
כתיבת תגובה