מתוך גל תגובות למאמר של אייל פרדיס בחרנו לפרסם שתי התייחסויות מאת המועמד עלי ברוק וגלעד אלון מקרון הספרים
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה חדשותקרית טבעון
- עלי ברוק וגלעד אלון בתגובה לאייל פרדיס
מאמר תשובה של עלי ברוק
במאמר שפרסם אייל פרדיס, סגן ראש המועצה, במרכז העניינים, נקשר שמי לתזה שעמדה בלב המאמר. התזה טוענת שקהילת שקד, הקהילה האנתרופוסופית בטבעון, היא בעלת עצמה פוליטית הולכת וגדלה, ושבכוונתה להשתלט על המרחב הציבורי בטבעון.
עלי ברוק, המועמד לראשות המועצה בבחירות הקרובות וכמי ששימש כיו״ר עמותת שקד במשך כשבע שנים, מוצג במאמר כחלק ממהלך זה.
אנסה לתמצת ולהציג בקצרה את תמונת המציאות מנקודת מבטי, וכן, את עולם הערכים שמתוכו ובהשראתו אני פועל. אקדים ואומר – אינני נציג של קהילה זו או אחרת. מבקש אני לתמוך ולסייע לכל אותם אנשים הפועלים למען הטוב, האמת והיופי בחייהם ובקהילות בהן הם חיים ויוצרים.
כניסתי לפעילות פוליטית בטבעון נובעת מתוך התפישה הרואה בפעילות מחוץ לקהילה שלי למען האחרים את הדבר החשוב ביותר )בשבילי(.
אני וחברי מציעים לבנות מערכת ממשל בה קבוצות האינטרסים, הפרוטקציוניזם והשמור לי ואשמור לך ייחלשו משמעותית מאחר והכח יוחזר לידי התושבים.
אנו מציעים להעניק כח רב לועדות המקצועיות המורכבות ממתנדבים ונתמכות על ידי ראש המועצה והנהלת המועצה, לקיים משאלים על הנושאים המרכזיים לישוב, לשנות את שיטת המינויים ותהליכי קבלת ההחלטות בישוב כך שיהיו אלו התושבים שיעצבו את אופי החיים בישוב.
משמעות מיידית של שינויים אלו היא שמה שיוחס לי כנציג האנטרופוסופים לא יחזיק מים כי מרכז הכובד של ההחלטות עובר מראש המועצה לציבור כולו.
ועכשיו לכמה נקודות נוספות :
1. המיזם החינוכי "שקד״ הינו אחד מהמיזמים הטובים והיפים שנוצרו בטבעון בשלושים השנים האחרונות. מערכת חינוך ערכית ואיכותית, המתמודדת עם קשיים ואתגרים שהינם חלק בלתי נפרד מהדרישות החינוכיות במאה העשרים ואחת, בה שותפים אנשים המעורבים בכל תחומי החיים ופועלים לעשיית הטוב, היפה והאמיתי בסביבתם הקרובה והרחוקה יותר.
2. על פי תפיסתי, מגיעה 'תעודת כבוד והערכה עמוקה' לתושבי טבעון וקברניטייה, על שאיפשרו את צמיחתו והתפתחותו של המיזם החינוכי 'שקד'. טבעון מהווה חממה ליוזמות רבות, בונה קונסרבטוריון מהטובים בארץ, ממציאה את שבת אמנים ומובילה בשעורי ההתנדבות שבה, היא טבעון שיכולה לצמוח, להתפתח וליצור חברה טובה, תוססת ומעורבת.
3. במהלך מסע הבחירות תוקפים אותי, לא פעם באופן לא מכובד, על 'שאני לא מכאן'. האמנם? במשך 22 שנים מעורב אני בפעילות חינוכית, חברתית, תרבותית וציבורית בטבעון, וזאת, מתוך אהבה גדולה ליישוב נפלא זה ולתושביו! בעיני, אדם נקשר למקום במעשיו יותר מאשר בתעודת הלידה שלו.
4. אני מאמין ומקווה שהמאמר שהתפרסם, ובו דברים קשים על היוזמה החינוכית 'שקד' וחבריה, עשוי להיות 'נקודת מפנה' בקשרים שבין החברים ביוזמה איכותית זאת וכלל תושבי קרית טבעון. כאמור, בכוונתי לפעול כבר עתה, במהלך השבועות והחודשים הקרובים, כדי להביא לשינוי ואף 'פריצת דרך' בנושא חיוני זה.
סיכום
האתגר המרכזי העומד לפנינו, לדעתי כמובן, הוא יצירת חיבור בין שמאל לימין, מזרחיים לאשכנזים, ותיקים וחדשים, אנטרופוסופים וכאלה שבוחרים בדרכים אחרות. חיבור זה מחייב יצירת מרחבי שיח, הכרה באחר ואהבה גדולה לשונות החברתית והתרבותית הקיימת בטבעון.
היכולת ליצור חיבורים וגשרים לא תבוא מתוך ממסד קיים ולא מתוך תרבות פוליטית של אינטרסים ומפלגות אלא מתוך יצירת חזון משותף, יצירת תרבות פוליטית ומבנה ממשל שונה וחיבורים בין הקהילות השונות.
"הפוך אייל פרדיס, הפוך" – תגובה מאת גלעד אלון
יושב לו רודולף שטיינר בשמי מרום, מסתכל מטה ונהנה. הנה הגיע מצטרף חדש ל"אנתרופוסופים" וכבר הוא מלא ידיעות כרימון ובקי בכל תג.
ברור לו לאייל פ. כיצד מתנהלים ה"אנתרופוסופים" בטבעון, מה הכוונות שלהם ומה כוללת מפת הדרכים עליה הם בונים את צעדיהם קדימה. יש לו בקיאות רבה בתוכניות המתאר הרב-שנתיות שלהם. אפילו על מעבר מתוכנן של "בירת האנתרופוסופיה" יש לו מידע מוצק.
אין זה פלא, הרי אייל פרדיס ישב, למד, שנה והעמיק לחקור במשנתו של שטיינר. כך הוא מחלק אתנו הקוראים את שפע הידע המעמיק שצבר והתובנות המלומדות שאותן רכש במהלך לימודיו הארוכים.
הנה נפרשו בפנינו ההדיוטות, תינוקות שנשבו – כל רזיהם של ה"אנתרופוסופיים", ויבוא על הברכה אייל פרדיס שנטל קורה מבין עיננו…
ועכשיו ברצינות: אתה הרי פוליטיקאי משופשף ברמה המוניציפלית המקומית. הטכניקה של "כאילו" רק להביא עובדות, להניח מארג של "מקרים" ו"ניתוחים", לא נולדה היום. להגיד דבר אחד ובעצם לכוון למקום אחר – זה הרי טריק ישן ומהוהה מרוב שימוש.
האם עד כדי כך אתה מזלזל בקוראיך שבשני משפטים עוקבים אתה סותר את עצמך: גם תומכים במועמד כלשהו וגם תמיכתם מפוצלת לפי שמועות ברחוב הפוליטי-הטבעוני?
ניתן בקלות לפרק את הסיפור שלך, להפריך את המידע ה"מבוסס" שאתה מפיץ, את הטעויות ואת חצאי האמיתות שהן כידוע גרועות מ… אצטלת ה"אני רק הבאתי בפניכם עובדות" ניכרת בכל משפט, רק שכוונות טובות באמת, לא נמצא בטקסט.
ואולי חשוב מכל בעיני: אחרי שנים רבות של התדרדרות, אי-עשייה וניכור מהתושבים (שאתה היית חלק ממנו באופן ברור – במחדל או במעשה), ניכר שינוי בטבעון. אנשים בעלי כוונות טובות נרתמים ומעמידים עצמם לבחירה. כל מועמד כזה מגבש סביבו קבוצה רצינית של פעילים מתחומים שונים, המשקיעים מחשבות רבות, כוונות טובות ורצון, על מנת לחשוב איך לעשות את קרית טבעון טובה יותר.
גם אם סכסכנות, זריעת פילוג והשמצות הם מרכיב משמעותי בשיח הפוליטי הארצי כיום איננו חייבים לפול לבורות הללו. טוב תעשה אם במקום להרחיב סדקים, להפיץ מידע חסר בסיס, לפזר השערות עלק-מלומדות ולשסות איש ברעהו, תצטרף למאמצים מקרבים ומגשרים ותפעל למען טבעון – טוב יותר
משעשית בשנים הקודמות.
כתיבת תגובה