אבי נחמני קהילה יקרה, השבת נקרא בבתי הכנסת את פרק ד' במסכת אבות. במשנה יא' מובאת אימרה של רבי יוחנן הסנדלר. : "רבי יוחנן הסנדלר אומר, כל כנסיה שהיא לשם שמים, סופה להתקיים. ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים".הרב יוסף משאש זצוק"ל מגדולי הפוסקים וחכמי יהדות מרוקו בדורות האחרונים ולשעבר רבה של חיפה, באחד מפירושיו […]
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה דעה אישית
- כל כנסיה שהיא לשם שמיים – סופה להתקיים
אבי נחמני
קהילה יקרה, השבת נקרא בבתי הכנסת את פרק ד' במסכת אבות. במשנה יא' מובאת אימרה של רבי יוחנן הסנדלר. : "רבי יוחנן הסנדלר אומר, כל כנסיה שהיא לשם שמים, סופה להתקיים. ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים".הרב יוסף משאש זצוק"ל מגדולי הפוסקים וחכמי יהדות מרוקו בדורות האחרונים ולשעבר רבה של חיפה, באחד מפירושיו למשנה זו כותב כך: "כל כנסיה שהיא לשם שמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים" ע"פ נוהג שבעולם בטובי העיר, שמעמידים בכל קהילה על פי הגורל, לנהל צרכי ציבור שקוצבים להם זמן (קדנציה), יש על שתי שנים ויש יותר. על זה רומזים גם כן דברי התנא רבי יוחנן הסנדלר זיע"א. כל כנסיה אשר תהיה עבודתה לשם שמיים, סופה להתקיים-כלומר אפילו שתגיע לסוף הקדנציה שלה, היא תחזור עוד להתקיים-היינו שהציבור יבחר בהם פעם אחר פעם. וכל שאינה לשם שמים, אין סופה לחזור להתקיים עוד כי הציבור לא יבחר בה.הרב משאש מביא למנהיגי הציבור, טיפ קטן איך להתנהג בשלטון ולהיבחר שוב. המשוואה פשוטה: אם תנהגו באמונה ולשם שמים, שתסיימו קדנציה – תהיו ראויים לעוד אחת. אם לא תפעלו לשם שמיים, לא יבחרו בכם ותיפרדו מהכיסא.כמה נכונים דברי הרב משאש בימינו אנו, בהם אנו עדים לחילופי שלטון הן ברמה הארצית והן ברמה המוניציפלית. לא מכבר הסתיימו הבחירות לרשויות המקומיות והשלטון המקומי התחדש במספר רב של ראשי רשויות חדשים. ברמה הארצית אין לדעת מתי יערכו הבחירות. הטיפ הזה של הרב משאש רלוונטי כמובן גם לכל אסיפה, אגודה, ועד בית, ועד בית כנסת, נציגות הורים וכל גוף שרוצה לנהל את צרכי הציבור. ואידך זיל גמור.נסיים במעשה הקשור לצדיק רבי יוחנן הסנדלר. הרב יוסף משאש זצוק"ל מביא ביצירת המופת שלו 'נחלת אבות' מעשה ניסים שהיה על קברו של רבי יוחנן:רבי יוחנן הסנדלר היה תנא בן הדור הרביעי לתנאים ומתלמידיו של רבי עקיבא. מקום קבורתו הוא מירון ליד קבר הרשב"י (שבמוצ"ש נציין את ההילולא שלו). בצמוד למערה שבה נקבר רבי יוחנן הסנדלר, היתה חלקת שדה של ערבי אחד שהיה זורע בה כל שנה את זרעי הטבק, שהיה יקר מאוד. הערבי היה משאיר שביל גישה אחד בתוך חלקת השדה, כדי שהיהודים יוכלו לעבור למערת הצדיק לתפילות שלהם, להשתטח על קבר הצדיק ולהדליק נרות כמנהג ישראל על קברי צדיקים. למרות שלפעמים היו מגיעים קבוצות גדולות של מבקרים והיו דורכים על השדה, על צמחי הטבק, הערבי היה בולם פיו ולא אומר דבר. לא זו בלבד אלא שהיה גם מכבד מאוד את קבר הצדיק, היה מדליק נרות שם, מתוך כבוד היה נכנס יחף למערה הקבר ותמיד סיפר שבזכות הצדיק, השדה שלו מתברכת מכל השדות האחרות והטבק שלו נמכר במחיר גדול.פעם אחת בעת שהיה בשדה ואגד חבילות גדולות למכור אותם בעיר, התחיל לרדת גשם שוטף חזק מאוד וברד כבד. הערבי הזדרז לאסוף את החבילות הגדולות שהכין והכניס אותם למערה של הצדיק רבי יוחנן הסנדלר, כדי שלא יינזקו מהגשם. הגיע הלילה והחליט לישון במערה כדי לשמור על התבואה מגנבים. באותו לילה הגיעו שלושה שודדים עם חרבות כדי להרוג את בעל התבואה ולגנוב את הסחורה היקרה. הערבי התעורר מרעש הסוסים וראה אותם דוהרים אליו לפתח המערה. מיד אחז במצבת קבר התנא וצעק מעומק ליבו: הושיעה אדוני הצדיק, זכור נא אמונתי אליך ואת החסדים שאני עושה עם הבאים להשתטח על קברך. השודדים התקרבו לפתח המערה והוא המשיך לבכות ולצעוק: הושיעה אדוני, הוציאני ממוות לחיים. ואז כאשר השודדים היו ממש קרובים אליו ושלפו חרבותם, אירע נס גדול. רעדה אחזתם שם וקפאו שלושתם במקום בלי שום תנועה, עם חרבותיהם בידם. האיש נבהל מהמחזה שראה ולאחר דקות ארוכות שהתאושש, חיפש בכיסם ולקח שלל מהם וגמר אומר בליבו לתרום אותו לעניים מישראל, וכל הלילה הודה הערבי לקב"ה וחיבק ונישק את קבר רבי יוחנן. למחרת השכם בבוקר הגיע לעיר וסיפר את מעשה הנס שאירע לו. מנהיגי העיר ותושבים רבים הגיעו לקברו של רבי יוחנן הסנדלר לראות את דבר המעשה ואכן התפלאו לראות את השודדים עומדים כפסלים. מיד כאשר באו לתפוס את השודדים ולאזוק אותם, שבה רוחם של השודדים וחזרו ממצב הקפאון שבו היו. השודדים נאסרו בשלשלאות ונגזר דינם להתלות על שלושה עצים במרכז העיר. מאותו היום כל הערבים בסביבה נהגו כבוד במערת התנא הקדוש רבי יוחנן הסנדלר, והערבי בעל חלקת שדה הטבק עשה את אותו יום בו ניצל, יום טוב בכל שנה ושנה והרבה הדלקת נרות בקבר וחלוקת צדקה לעניי ישראל.
לתגובות: nachmanipr@gmail.com ____________________________________________________________
הכותב הוא חבר המועצה הדתית יקנעם
כתיבת תגובה