בתחילת ספטמבר נפתחה תכנית היל"ה בנהלל, בצמוד לבית הספר הדמוקרטי. שלוחה זו, מתווספת לשלוחה הקיימת במנשית זבדה
ופועלת מזה 6 שנים, בהובלתו של עווד ג'ואמיס
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה חינוך
- תכנית היל"ה נפתחה בנהלל – לא מוותרים על אף אחד ולא מוותרים לאף אחד!


קרדיט צילום- מיכל וירני ענבר
ג', נער בכיתה י"ב, ישב בשנתיים האחרונות ללא מעש באחד מבתי הספר התיכונים בעמק, הוא בא לשם בעיקר בשביל החבר'ה, התקשה למצוא את הכוחות להיכנס לשיעורים, לשבת וללמוד. הפער הלימודי שפתח היה כל כך גדול, שקשה היה לדמיין מצב של חזרה ללמידה. ביה"ס ניסה בכל הדרכים להחזיר אותו למעגל הלמידה, המוטיבציה הייתה נמוכה כל כך שקשה היה לראות קרן אור.
אז נפתחה תכנית היל"ה בנהלל. מיכל וירני ענבר, מנהלת התכנית שגויסה חודשיים לפני פתיחת השנה, הגיעה אליו הביתה, כדי שיראיין אותה ויבדוק האם ירצה להצטרף. היא התיישבה על הספה ברגלים משוכלות, בעיקר הקשיבה וענתה לו על כל שאלותיו. הכימיה הייתה מידית. כעבור חצי שעה שאל אותה א' למה לא כל בתי הספר כאלה… מה שקרה מאז אותה פגישה הוא לא פחות ממהפך.
ג' ועוד 15 נערים ונערות, בכיתות ט'-י"ב מכל רחבי העמק, החלו ב – 6/9 את התכנית. כל אחד בא עם המטען שלו, עם קשיים לימודיים ולעיתים חברתיים, עם קושיים רגשיים ואישיים. כל ילד עולם ומלואו, ילדים שהמערכת, למרות רצונה הטוב, התקשתה לתת להם מענה.
תוכנית היל"ה היא תכנית לקידום נוער, המהווה מסגרת לנוער נושר מבתי הספר ומהווה מסגרת חינוך אלטרנטיבית, המאפשרת סיום 12 שנות לימוד. התכנית נפתחה מתוך ראייה שמוביל מנהל אגף החינוך החדש במועצה, יפתח גיא, שגורסת שמערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית צריכה להגיע ולגעת בכל אחד מהילדים. "השאיפה של מערכת החינוך בעמק היא לייצר מצב שבו כל ילד מקבל את המענה שהוא זקוק לו ובעדיפות ראשונה וככל האפשר בתחומי העמק", מספר יפתח, "חלק מהתפישה החינוכית שלי ושל אגף החינוך היא לייצר מענים מגוונים לילדים ולהוריהם ולייצר מצב שאנחנו רואים את הילדים 24 שעות ביממה, תוך יצירת מעגל של מבוגרים משמעותיים שמלווים אותם במערכות החינוך השונות."
תוכנית היל"ה מאפשרת בניית מסגרת חונכות פרטנית וקבוצתית, המושתתת על היכרות מעמיקה. המסלול מותאם למצבם וליכולותיהם של בני הנוער וכולל גם טיפול בחסמים אישיים של המשתתפים בה, על מנת לממש הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת. כל אחד מהם ייגש לבחינות הבגרות על פי תכנית אישית גמישה.
מיכל וירני ענבר, מנהלת התכנית ותושבת קיבוץ שריד: "הרעיון המנחה את השירות לקידום נוער הוא שלא מוותרים על אף אחד ולא מוותרים לאף אחד וזה בדיוק מה שאנו עומדים לעשות גם בשלוחה החדשה, שנפתחה בנהלל."
היחס האישי, הדינמיקה הקבוצתית המכילה, הצוות הטיפולי והמורים שגויסו תחת הכותרת: דרוש/ה מורה עם נשמה יתרה:, הם אלה שעושים את ההבדל. הנערים והנערות שהגיעו לתכנית מקבלים הזדמנות יוצאת דופן לשים את העבר מאחור ולצאת לדרך חדשה, מלווים במבוגרים משמעותיים שמאמינים בהם, לא שופטים אותם ונותנים להם את כל האמצעים להצליח. במקביל ללימודים הם צוברים חוויות ובעיקר מוצאים סיבה טובה לקום בבוקר. בהמשך, מתוכננים פרויקטים של התנדבות בקהילה, מתוך התפיסה שמי שמקבל צריך גם לתת.
כתיבת תגובה