ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ככל שהמדינה תקדם את התחבורה הציבורית נוכל להפחית את עומסי התנועה, לצמצם את הנזקים מזיהום האוויר וגם לחסוך צער וכאב ממשפחות רבות"
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה תחבורה
- סקר אור ירוק באזור הצפון: הציבור חושש מתאונות הדרכים יותר מהקורונה. רוב הנשאלים בעד החזרת הרכבת לפעילות

סקר חדש של עמותת אור ירוק בצפון (יוני 2020), חושף כי רוב הציבור, 62%, בעד החזרתה של הרכבת לפעילות, אפילו חלקית. כשנשאלו ממה הם חוששים יותר, השיבו 40% מתושבי הצפון שהם חוששים מתאונות דרכים לעומת 27% שחוששים מהקורונה. הסקר נועד לבחון את רמת הבטיחות הנתפסת של מספר כלי תחבורה עיקריים והעדפתם בקרב הציבור.
להלן תוצאות הסקר באזור הצפון:
40% מהנשאלים העידו כי הם הכי חוששים מתאונות הדרכים, 27% הכי חוששים מהקורונה, 21% חוששים מאירוע טרור או מלחמה.
62% מהנשאלים חושבים שיש להחזיר את הרכבת לפעילות.
64% מהנשאלים מעריכים שהממשלה לא משקיעה מספיק בקידום התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות).
כשנשאלו מהו כלי התחבורה הבטוח לדעתם: 88% מתושבי אזור הצפון סבורים שהרכבת בטוחה או בטוחה מאוד, 75% סבורים שאוטובוס בטוח או בטוח מאוד, 74% סבורים שרכב פרטי בטוח או בטוח מאוד, 2% סבורים שאופנוע בטוח או בטוח מאוד, 3% סבורים שאופניים חשמליים בטוחים או בטוחים מאוד.
כשנשאלו באיזה כלי תחבורה ציבורית צריכה המדינה להשקיע: 56% מתושבי אזור הצפון סבורים שהמדינה צריכה להשקיע הכי הרבה ברכבת, 24% סבורים שיש להשקיע הכי הרבה באוטובוסים.
הציבור חושש מתאונות הדרכים יותר מקורונה
כאשר נשאלו ממה הם חוששים יותר, 37% מהנשאלים טענו כי הם חוששים מתאונות הדרכים. רק 26% מהציבור הביע חשש מהידבקות בקורונה ו-22% מהנשאלים טענו כי הם חוששים מאירועי טרור או מלחמה. 15% השיבו כי נושאים אחרים מטרידים אותם.
הציבור מאמין שרכבת היא כלי התחבורה הבטוח ביותר, האופנוע הכי פחות בטוח
הרכבת נתפסת על ידי הציבור ככלי התחבורה הבטוח ביותר. 87% מהנשאלים סבורים כי הרכבת היא כלי תחבורה בטוח או בטוח מאוד. 75% מהציבור מאמין כי האוטובוס והרכב הפרטי הם כלי תחבורה בטוחים או בטוחים מאוד. מנגד, 85% מהציבור תופס את האופנוע ככלי תחבורה לא בטוח ו-78% מהציבור מעריך שאופניים חשמליים הם כלי תחבורה לא בטוח.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הסקר מראה כי הציבור חושש מתאונות הדרכים במידה הגבוהה ביותר, אפילו יותר מהקורונה. התוצאות החדות הללו מחייבות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים תוך כדי קידום והשקעה בתחבורה הציבורית. שיפור מערך הסעת ההמונים בכלל והרכבת בפרט, יתרום באופן משמעותי לבטיחות בדרכים ולמעשה יהווה שובר שיוויון בצמצום תאונות הדרכים. ככל שהמדינה תקדם את התחבורה הציבורית נוכל להפחית את עומסי התנועה, לצמצם את הנזקים מזיהום האוויר וגם לחסוך צער וכאב ממשפחות רבות".
למרות הקורונה: הרוב המוחלט חושבים שיש להחזיר את הרכבת בימים אלה, אפילו לפעילות חלקית:
אזור הצפון: 62% מהנשאלים חושבים שיש להחזיר את הרכבת לפעילות.
אזור השרון: 70% מהנשאלים חושבים שיש להחזיר את הרכבת לפעילות.
אזור המרכז: 65% מהנשאלים חושבים שיש להחזיר את הרכבת לפעילות.
אזור ירושלים: 81% מהנשאלים חושבים שיש להחזיר את הרכבת לפעילות.
אזור הדרום: 65% מהנשאלים חושבים שיש להחזיר את הרכבת לפעילות.
הכי הרבה תושבי השרון מעריכים שמשרד התחבורה לא משקיע מספיק בתחבורה הציבורית:
אזור הצפון: 64% מהנשאלים מעריכים שהממשלה לא משקיעה מספיק בקידום התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות).
אזור השרון: 77% מהנשאלים מעריכים שהממשלה לא משקיעה מספיק בקידום התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות).
אזור המרכז: 74% מהנשאלים מעריכים שהממשלה לא משקיעה מספיק בקידום התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות).
אזור ירושלים: 69% מהנשאלים מעריכים שהממשלה לא משקיעה מספיק בקידום התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות).
אזור הדרום: 60% מהנשאלים חושבים שיש להחזיר את הרכבת לפעילות.
כשנשאלו מהו כלי הרכב הבטוח ביותר – הרוב בחרו ברכבת:
88% מתושבי אזור הצפון סבורים שהרכבת בטוחה או בטוחה מאוד, 75% סבורים שאוטובוס בטוח או בטוח מאוד, 74% סבורים שרכב פרטי בטוח או בטוח מאוד, 2% סבורים שאופנוע בטוח או בטוח מאוד, 3% סבורים שאופניים חשמליים בטוחים או בטוחים מאוד.
89% מתושבי אזור השרון סבורים שהרכבת בטוחה או בטוחה מאוד, 80% סבורים שאוטובוס בטוח או בטוח מאוד, 77% סבורים שרכב פרטי בטוח או בטוח מאוד, 2% סבורים שאופנוע בטוח או בטוח מאוד.
88% מתושבי אזור המרכז סבורים שהרכבת בטוחה או בטוחה מאוד, 79% סבורים שאוטובוס בטוח או בטוח מאוד, 80% סבורים שרכב פרטי בטוח או בטוח מאוד, 5% סבורים שאופנוע בטוח או בטוח מאוד.
83% מתושבי אזור ירושלים סבורים שהרכבת בטוחה או בטוחה מאוד, 67% סבורים שאוטובוס בטוח או בטוח מאוד, 73% סבורים שרכב פרטי בטוח או בטוח מאוד, 2% סבורים שאופנוע בטוח או בטוח מאוד, 4% סבורים שאופניים חשמליים בטוחים או בטוחים מאוד.
86% מתושבי אזור הדרום סבורים שהרכבת בטוחה או בטוחה מאוד, 72% סבורים שאוטובוס בטוח או בטוח מאוד, 69% סבורים שרכב פרטי בטוח או בטוח מאוד, 1% סבורים שאופנוע בטוח או בטוח מאוד, 4% סבורים שאופניים חשמליים בטוחים או בטוחים מאוד.
כשנשאלו מהו האמצעי להסעת המונים שבו המדינה צריכה להשקיע הכי הרבה:
56% מתושבי אזור הצפון סבורים שהמדינה צריכה להשקיע הכי הרבה ברכבת, 24% סבורים שיש להשקיע הכי הרבה באוטובוסים.
64% מתושבי אזור השרון סבורים שהמדינה צריכה להשקיע הכי הרבה ברכבת, 23% סבורים שיש להשקיע הכי הרבה באוטובוסים.
45% מתושבי אזור המרכז סבורים שהמדינה צריכה להשקיע הכי הרבה ברכבת, 30% סבורים שיש להשקיע הכי הרבה באוטובוסים.
56% מתושבי אזור ירושלים סבורים שהמדינה צריכה להשקיע הכי הרבה ברכבת, 25% סבורים שיש להשקיע הכי הרבה באוטובוסים.
52% מתושבי אזור הדרום סבורים שהמדינה צריכה להשקיע הכי הרבה ברכבת, 18% סבורים שיש להשקיע הכי הרבה באוטובוסים.
שיעור המעורבות בתאונות קשות וקטלניות למיליארד ק”מ לפי סוג כלי רכב (2018):
אופנוע – 597.8 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.
אוטובוס – 109.7 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.
משאיות מעל 34 טון – 62.5 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.
אוטובוס זעיר – 50.8 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.
משאיות מתחת ל-34 טון -46.2 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.
מסחרי עד 3.5 טון -38.9 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.
מוניות -35.7 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.
רכב פרטי – 35.6 תאונות קשות וקטלניות למיליארד ק"מ נסועה.
המחקר בוצע במהלך חודש יוני 2020 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 507 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 416 יהודים 91 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%
כתיבת תגובה