שדה התעופה בעמק – בעד ונגד
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה חדשותעמק יזרעאל
- מטוס ממריא דרך דמעה שקופה – בעד ונגד הקמת שדה תעופה בעמק

טור דעה: רמת דוד שדה העתיד / אריה תמר
חודש יולי בעיצומו וכל יום מודיע לי חבר אחר ברשת על כך שגם הוא תקוע בפקק בדרך לבן גוריון בדרכו ליעד בחו"ל.
כן גם הקיץ נשבור ונציב שיא חדש במספר הטסים לחו"ל דרך בן גוריון.
כולנו מקטרים על לילות לבנים וכבר ישנן חברות הדורשות להתייצב ארבע שעות לפני מועד הטיסה.
לזכות הממשלה יאמר שהפעם חזתה את הנולד וביקשה להקים נתב"ג בעמק
כן כן בעמק ברמת דוד.
מיד החלו ועדות פעולה להתארגן כדי לסכל את התכנית הטובה הזו.
כל כך רעשניות הן עד כי אינן מותירות מקום לדיון ציבורי בנושא ואלה אשר בעד התכנית שותקים מתוך תקווה שהממשלה תנצח.
למה לא רוצים?
הרי השדה קיים יש לבצע התאמות. תשתיות מצוינות קיימות ובכלל זה כביש שש ורכבת ישראל, מערכות כבישים מהירות עוטפות את השדה העתידי.
שיגדילו את חיפה! טוענים המתנגדים
דווקא אז חברים דווקא אז יחוגו מטוסי הנוסעים ויבצעו את הסיבוב הכי מרעיש שהוא לקראת נחיתה מעל קרית טבעון.
ומבחינה לאומית – נבטים נבטים! צועקים השלטים.
במרחב השומם בין באר-שבע לאילת הוקמו כבר שלושה ואפילו ארבעה שדות תעופה. האחרון שבהם "רמון" לפניו "עובדה" ולפניו נבטים.
נו מה יש שם אוכלוסיה??
זה משרת את היעלים במדבר?
ריכוז האוכלוסיה השני בגודלו בארץ נמצא בצפון.
ריכוז התעשיה בצפון.
ריכוז חקלאות.
בכל יום נוסעים בכבישי הארץ אלפי ישראלים מן הצפון לנתב"ג. חשבתם על הבזבוז העצום שעות עבודה דלק בלאי עומסים וכו'…
שדה תעופה בעמק יזניק את האזור לפריחה כלכלית תיירותית חשבתם פעם למה ראש העיר המצטיין בארץ מר סימון אלפסי בעד השדה?
ערים כמו טבריה, צפת, עפולה, מגדל העמק, בית-שאן, יקנעם יפרחו וישגשגו כי הרי מדובר בארבעים אלף מקומות עבודה חדשים!
ועדיין לא דיברנו על הקטל בדרכים שימנע כתוצאה מצמצום הנסיעה בדרכים.
ערים ומחוזות החפצים בחיים זקוקים לשדה תעופה.
ראו את הגיברלטר – מושבה בריטית בדרום ספרד אשר השדה חוצה את העיר ומכוון ע"י רמזור.
כי התושבים מבינים שזהו עורק החיים.
תיירות צליינית תיפתח והם יבואו כדי להיות במרחק חצי שעה מנצרת מהר הקפיצה מהר האושר ממקום הטבלת נביאם.
לכן אסור להשאיר נושא זה לטיפולם של וועדי הפעולה כי זה לאומי מדי, חשוב מדי, יקר מדי.
הנושא חייב להיות מוכרע במשאל תושבים.
כי ברמת דוד = העתיד
נגד שדה בעמק / מטה המאבק בשדות התעופה בעמק יזרעאל
הטיעונים המרכזיים נגד שדה בעמק הם – הפקעת אלפי דונאם של אדמות חקלאיות פוריות והפיכת האיזור לבטון סלול, מומחים בתחום מציינים כי אם התהליך יחל- תוך 15-20 שנה העמק הירוק והפורה יהפוך למטרופולין מעפולה עד חיפה. מפגעי רעש 724 (השדה מתוכנן ל-20 מליון נוסעים)- כל 3-4 דקות המראהנחיתה. מפגע בריאותי- העמק גם כך, כנראה בגלל המבנה הטופוגרפי הייחודי שלא מאפשר פינוי חלקיקים מזהמים, וזליגת זיהום ממפרץ חיפה- נמצא במקום שני (מיד אחרי חיפה) בארץ בסוגי סרטן רבים. כל מטוס ממריא משאיר סביב קילו וחצי חנקות רעילות. גם מומחי משרד הבריאות ציינו כי הדבר מחייב בדיקה מעמיקה (שהועדה מסרבת לבצעה). פקקים אינסופיים- תנועת 20 מליון נוסעים מחושבת סביב 10000 כלי רכב נוספים יום יום לכבישי העמק שגם ככה פקוקים ברמה קשה בשעות מסויימות. הרס נכס לאומי שהוא גם ערש הציונות וגם מפלט ירוק, מרבדי פריחה ומקום אליו מגיעים מטיילים מכל הארץ. מפגע בטיחותי – העמק ממוקם בלב נתיב נדידת ציפורים מהגדולים בעולם – ומלא בציפורים גדולות כמעט כל השנה. מפגש ציפור מטוס הוא החשש המרכזי בעולם של בטיחות טיסה. פרופ' יוסי לשם ,המומחה בנושא ציפורים ובטיחות טיסה הגדיר את הרעיון לבנות שדה תעופה בעמק- 'קטסטרופה'. כדי לנסות לצמצם את הסכנה של פגיעת ציפור במטוס- נכתבו הוראות (במסגרת תמ"א 15) מחמירות שבין השאר מחייבות סגירת מאגרי מים, רפתות, דירים, לולים ומניעת גידולים מושכי ציפורים (חיטה, חמניות וכו'). משמעות הדבר היא סגירת 55 מאגרים, סגירת 57 רפתות (המספקות 20% מתנובת החלב הארצית) ולמעשה חיסול חקלאות השלחין בעמק. גזר דין מוות לעמק הירוק.
ומנגד- למה כן להקים את השדה בנבטים- אחת העובדות המדהימות היא שהשדה בנבטים (מעבר לחלק הצפוני בו משתמשות הטייסות המבצעיות,חמקן וכו')כבר סלול ומוכן ! נבנה ב 2005 כשדה בינלאומי אזרחי. נבנה בכספי האוצר (לא משרד הביטחון). חייל האוויר משתמש בו לטייסות התובלה, אך בכירים בחייל האוויר ובראשם מח"א לשעבר אלוף אליעזר שקדי מסכימים כי אין בעיה בטיחותית להשתמש בו כשדה אזרחי- כפי שתוכנן במקור. ניתוח כלכלי מלא שנעשה ע"י חברת שטיינמיץ עמינח מצא הבדלי עלויות בלתי נתפסים של מיליארדים רבים (יפורסם בבלעדיות בקרוב), בין עלות שדה בנבטים מול שדה ברמת דוד. מומחים דמוגרפיים (למשל כחלק מתוכנית 2048) המדברים על חשיבות פיזור אוכלוסיה שונה, עם הגדלת אוכלוסיית הנגב – מדגישים את חשיבות שדה התעופה שם כעוגן תעסוקתי ופיתוח כלכלי. אחוזי הלא מועסקים ומובטלים בנגב הוא מהגבוהים בארץ. לעומת זאת בעמק –לא רק שאחוזי האבטלה נמוכים מאד, אלא שניתוח ראש לשכת המסחר בצפון מצביע על קושי רב בגיוס ידיים עובדות כבר כיום.
נסיים בתמונה – המביעה יותר ממילים :
מוזמנים לעזור למנוע את האיוולת שהוגדרה ע"י פרופ' שלומית פז ראש החוג ללימודי סביבה מאונ' חיפה– בכיה לדורות. ההגיון וטובת הציבור בעמק, במרכז ובנגב- ינצח.
מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק : ולהשאיר פרטים באתר- ונחזור אליכם www.noairport.org.il
כתיבת תגובה