גישת החינוך המציעה ללמד ילדים בטבע צוברת פופולריות רבה בימי הפוסט קורונה ומוכיחה כי לימוד ילדים בטבע תורמת רבות להתפתחותם הקוגנטיבית והרגשית ד"ר הלל וורמן, ראש החוג לחינוך במכללת אורנים מציע להורים, למורים ולאנשי החינוך לעתיד לצאת לטבע "הטבע הוא מורה נהדר: הוא חי, עשיר בכל טוב, יש בו אתגרים, ריחות, קולות והמון גירויים שאין […]
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה חדשותקרית טבעון
- לימודים בטבע – הרבה מעבר לטרנד ופופוליזם

גישת החינוך המציעה ללמד ילדים בטבע צוברת פופולריות רבה בימי הפוסט קורונה ומוכיחה כי לימוד ילדים בטבע תורמת רבות להתפתחותם הקוגנטיבית והרגשית
ד"ר הלל וורמן, ראש החוג לחינוך במכללת אורנים מציע להורים, למורים ולאנשי החינוך לעתיד לצאת לטבע "הטבע הוא מורה נהדר: הוא חי, עשיר בכל טוב, יש בו אתגרים, ריחות, קולות והמון גירויים שאין אותם במבנים לימודיים" מסביר וורמן "כשילד בטבע חוזרת לו שמחת החיים, הוא ערני והוא יכול לרדת לדקי דקויות של האושר הקיים בטבע. הוא יכול ללמוד לדוגמה על הגוונים הצהובים השונים של הלימון, הוא יכול מהתבוננות באותו העץ ללמוד רבות על עונות השנה, הוא לומד הישרדות מתוך מפגש עם החי שבטבע והדוגמאות הן עוד רבות ומגוונות". ואכן, מחקרים רבים שנעשו לאורך השנים מוכיחים כי ילדים יכולים 'להיטען' בטבע מבחינת ידע, התחשלות, התגברות על פחדים, חיזוק הביטחון העצמי וויסות עצמי. "קחי ילד שיש לו בעיית ויסות פיזית למשל" מסביר וורמן, המנהל אף תוכנית החינוך 'שומרי הגן' במכללת אורנים "ושימי אותו בים. תני לו שירים אבנים כבדות ויזרוק אותם לים – רבע שעה שכזו והילד מווסת ורגוע".

גם החוג לגאוגרפיה במכללת אורנים תומך בגישה הזו ומסביר שאפקט הטבע על הילדים דומה בהשפעתו גם על מבוגרים "כנראה שזה משהו שקיים בנו עוד מימי האדם הקדמון, כשאנו יוצאים לטבע אנו מרגישים בסביבתנו הטבעית" מסבירה לי כהנר, ראש החוג לגיאוגרפיה במכללת אורנים "שם אנחנו מי שאנחנו: חופשיים, משוחררים ומאושרים" ממשיכה ומוסיפה "בגלל זה הקמתי לפני שנתיים את תוכנית מסעות – הנותנת מבט משולב של האדם על הטבע והמכלול של כל הסביבה אם זה למשל בהקשרים הפיזיים (אקלים, ים, יער, שדות) של מה שיש בטבע ואם בהקשר לפעילות האדם בסביבה (בניית ישובים וקהילות). אצלנו לומדים דרך הרגליים בכדי ליצור חיבור מיוחד לטבע וללמוד להכירו ולהוקירו ותוך כדי כך נוצר חיבור טבעי לקהילה בה אנו מטיילים" ממשיכה כהנר "המטרה שלנו היא שהבוגרים שלנו יירצו ויידעו ללמד מחוץ לכיתה – בטבע, בכדי לתת לילדים עומק של היכרות וחיבור עם הסביבה והקהילה בה הם חיים, לומדים ומתפתחים וזה נותן ערך מוסף לילדים ומוסיף להם עוד קצת כלים לארגז שישמש אותם כבוגרים'.

החוג לביולוגיה במכללת אורנים לקח את זה קדימה והיום מבהיר לסטודנטים ש'צריך לגעת בשביל לדעת'. אורי שיינס, מרצה בחוג מבהיר כי כבר בסמסטר הראשון בשנת הלימודים הראשונה של הסטודנטים בחוג הם יוצאים לשטח עם פרופ' לזואולוגיה ופרופ' לבוטניקה ולומדים דברים מהשטח, דבר אשר יוצר אף גיבוש טבעי בין הסטודנטים אשר לוקחים אותו כמינוף לימודי ומחקרי. "לטבע חשיבות גדולה ויש לשמור עליו היטב" מסביר שיינס ולכן החלטנו שקורס שמירת הטבע והאבולוציה שלנו יהיה קורס חובה כבר בתואר הראשון, מה שנעשה רק בחוג הייחודי שלנו וזה מאוד חשוב בגלל ההתחממות הגלובלית שקיימת היום".
כתיבת תגובה