בחטיבת הביניים "אורט טבעון" פותחים שנת לימודים חדשה עם המון שינויים תוכניים ומבניים שיכנסו למערכת השעות לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה, נפגשנו לשיחה עם טל רייס, מנהלת חטיבת הביניים "אורט טבעון" זו השנה השמינית, כדי להתעדכן בשינויים המתוכננים בשנת הלימודים הקרובה.מה המיקוד שלך לשנת הלימודים החדשה?"המיקוד שלי ושל הצוות החינוכי כיום הוא טיפול וטיפוח האמפתיה […]
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה חדשותקרית טבעון
- לפרוץ את גבולות הכיתה: יותר זמן מחנך, יותר יחס אישי, פיתוח כישורי מנהיגות, למידה רב תחומית ומשחוק בלמידה
בחטיבת הביניים "אורט טבעון" פותחים שנת לימודים חדשה עם המון שינויים תוכניים ומבניים שיכנסו למערכת השעות
לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה, נפגשנו לשיחה עם טל רייס, מנהלת חטיבת הביניים "אורט טבעון" זו השנה השמינית, כדי להתעדכן בשינויים המתוכננים בשנת הלימודים הקרובה.
מה המיקוד שלך לשנת הלימודים החדשה?
"המיקוד שלי ושל הצוות החינוכי כיום הוא טיפול וטיפוח האמפתיה והרגישות של הילדים לאחר, זה היעד שלי כמנהלת. בליווי רשת "אורט" ובתמיכת המועצה הטמענו השנה מספר שינויים שיתמכו בזה. אם יש ילד שיוצא מבית ספר עם פגיעה שהוא הולך איתה עד קץ הדורות אז זה לא יעזור כמה טוב לימדנו אותו היסטוריה. מרחב בית הספר צריך להיות מיטיב ומכיל עבור התלמידים המתחנכים בו שכן, לא רק הילדים מושפעים ממה שקורה בבית הספר אלא גם ההורים ומכאן גם הקהילה כולה. אני רואה את התפקיד של מנהלת בית ספר כמנהיגה בקהילה, הרבה דברים שקורים לא בהכרח קורים בשטח בית הספר אבל הם נכנסים לתוכו וההפך ואנחנו נדרשים כגוף חינוכי להתמודד איתם".
ספרי לנו על התפיסה שלך את הלמידה כיום?
"תפקיד בית הספר הוא לייצר אינטראקציה לימודית נכונה" עונה רייס "על התלמידים ללמוד לחפש מידע, לעבד אותו ולהפכו לידע המיושם לכדי תוצר. התוצר יכול להיות משחק, הצגה או פעילות שהתלמידים יעבירו לחברים שלומדים איתם. המורה הוא כבר מזמן לא סוכן הידע אלא מנחה או מנטור שתומך ומלווה את התלמידים. הלמידה חייבת להיות פעילה וכמה שיותר מחוץ לכיתה ולשם כך אנחנו כל הזמן משתכללים ומחדשים. הצוותים החינוכיים עבדו השנה ובמהלך חופשת הקיץ על מנת לבנות תכנים חדשים המשלבים למידה רב תחומית ובינתחומית. למעשה מאז החזרה מהקורונה, כלומר בשנתיים האחרונות התחלנו לכתוב יחד תוכנית לימודים משלנו והרבה ממנה ניישם השנה".
כיצד אתם מתכוונים ליישם אותם השנה?
"זה מתבצע בהדרגה כבר שנה שנייה. ברמה הפדגוגית אנחנו עושים מעבר ללמידה בינתחומית ורב תחומית. זה תהליך שבו לומדים, משלבים וממזגים מושגים, תיאוריות, מידע והשקפות משני תחומי דעת לפחות, על מנת להסביר תופעות או לפתור בעיות שלא ניתן היה באמצעות תחום דעת אחד. ללמידה בינתחומית ישנן מספר מטרות: ראשית, חיבור בין תחומי דעת שונים על מנת להעמיק בנושא מסוים. שנית, גיבוש תוכנית לימודים המביאה לידי ביטוי את היצירתיות בקרב הצוות החינוכי ובקרב התלמידים."
טל משתפת כי בשלושת השכבות יתקיימו שני קורסים בינתחומיים: קורס אחד המשלב את תחומי הדעת היסטוריה וגאוגרפיה, וקורס שני המשלב את תחומי הדעת ספרות ותנ"ך. בשכבת ט', תחום הדעת היסטוריה ישולב גם עם אזרחות. "חשוב לציין שהלמידה הבינתחומית מבוססת על תוכניות הלימודים של משרד החינוך." מדגישה רייס.
יותר זמן מחנך תלמיד
לצד השינויים הפדגוגיים, בית הספר נערך השנה לאפשר כמה שיותר משבצות במערכת השעות בהן יפגשו התלמידים את המחנכים שלהם. דמות מחנך יציבה היא משמעותית בחייהם של התלמידים בשנים האלו וככל שהם יפגשו יותר את המחנכים, כך יתאפשרו קרבה ,ליווי ותמיכה בשינויים בחייהם. בפועל מדובר בפועל בכ- 7 עד 15 שעות של מחנך עם כיתת האם שלו, בהתאם למקצוע הלימוד של המחנך. "יתקיים שיעור משותף של המחנכים יחד עם היועצת ובנוסף משבצת במערכת שתעסוק בפיתוח כישורי מנהיגות" מפרטת רייס.
כיתות קטנות
רייס מעדכנת כי נעשים מאמצים מיוחדים לייצר השנה קבוצות לימוד קטנות יותר. בחלק גדול מהמקצועות התלמידים ילמדו בהרכב של עד 20 תלמידים וזאת על מנת שסביבת הלמידה תהיה שקטה ונעימה יותר. לדוגמא במשבצות המערכת "מדעים" ו"אסטרטגיות למידה" ילמדו השנה בחצאי כיתות כדי לאפשר מרחב להתנסות והעמקה".
איזה עוד חידושים יכנסו השנה למערכת השעות?
מדי יום א' בכיתות ז'-ח' יש 2 שעות במערכת שהן שעות בחירה "אנחנו מבינים שימי ראשון מצריכים התאפסות והתארגנות אחרת עבור התלמידים. לכן ועל מנת לרכך את תחילת השבוע, הוספנו תכנים חדשים למערכת מהם ניתן לבחור, כגון: נגרות, נגינה, תיאטרון, ריקוד, רפואה, כדורעף, כדורגל ועוד." בשכבת ט' יתקיים שיתוף פעולה בין מגמת "הנדסת תוכנה" ו"הטכניון" ותלמידים מצטיינים ייהנו מתכנית לימודים ייחודית שתפגיש אותם עם אתגרי העתיד.
במסגרת ההתחדשות של בית הספר הותקנה בסוף השנה שעברה מערכת "דינמיקלאס" שמייצרת מרחב למידה אינטראקטיבי-משחקי לתלמידים. "הצוות החינוכי משתמש בחלק מהתכנים הקיימים, ובעיקר מפתח תכנים שיתאימו לקורסים המגוונים והחדישים שלנו. בנוסף, בית הספר רכש השנה כ-4 משקפות VR שעשויות לתמוך ולהקפיץ את חווית הלמידה. "בשנה הבאה אנחנו בוחנים אפשרות למעבר לספרים דיגיטליים והתלמידים ילמדו עם מחשבים, ישפרו מיומנויות וילמדו תוכנות חדשות" מספרת רייס.
איך כל החידושים האלו פוגשים את הלחצים המובנים של מדידה, ציונים והורים הישגיים?
"בית הספר מוכרח תמיד לעשות גם וגם זה לא לעשות או או, זה המרחב העדין שהוא המהות של בית הספר, זה המתח שאנחנו פועלים בתוכו ואנחנו נדרשים כל הזמן להתחדש, להתעדכן, לשאוף כאשר המטרה הברורה היא קודם כל לחנך וכאן ההורים הם שותפים מלאים שלנו".
"אורט טבעון" כמרחב קהילתי-חינוכי משלב
טבעון חרטה על דגלה להיות יישוב משלב מתוך רצון לתת מענה בקהילה לכמה שיותר תלמידים ותלמידות. בחטיבת הביניים "אורט טבעון" ניתן לראות יישום נרחב של מאמצי שילוב אלו עם הקמת כיתות נוספות המותאמות למגוון של קשיים ולקויות. השנה מלבד ה"כיתות תקשורתיות" הקיימות, בית הספר פותח שתי "כיתות נפשיות" וכיתה "התנהגותית-רגשית". "מדובר בכיתות קטנות בהן ניתן מענה פרטני ונתפרת חליפה אישית לכל תלמיד ותלמידה". רייס מספרת "לכל ילד בכיתות האלה יש את המערכת שלו עפ"י המסוגלות האישית שלו. התלמידים לומדים בנוסף בכיתת אם מאמצת במסגרת תהליכי ה"הכלה" שמובילים את תפיסת השילוב שלנו כיחידה חברתית פעילה ולומדת."
מתוך 21 כיתות לימוד 5 כיתות, הן כיתות שילוב, זה הישג מרשים מאוד. "לא היינו יכולים להגיע אליו בלי הגופים שמלווים את בית הספר ואני רוצה לומר תודה, למחלקת החינוך במועצה, לצוות מתי"א, לפיקוח המחוזי, להנהלת "אורט", לוועד ההורים היישובי והבית ספרי ולקהילה המקומית שהיא מצע ייחודי שמאפשר לתהליכים כאלה להתקיים".
כתיבת תגובה