שלומי בסון, משנה למנכ"ל בזן: "הידע והתשתיות של בזן הם חיוניים לטובת המעבר לשימוש במימן לתחבורה. בזן מצטרפת בכך למאמץ העולמי בתחום המימן, יעד שהוגדר כאסטרטגי ע"י סוכנות האנרגיה הבינלאומית"
- מרכז העניינים – חדשות טבעון והסביבה איכות הסביבה
- בדרך לכלכלה דלת פחמן: בזן תקים תשתית לשיווק מימן לתחבורה
קבוצת בזן זכתה במענק של משרד האנרגיה עבור פרויקט חלוץ להקמת תשתית לשיווק מימן לתחבורה. העלות המוערכת של הפרויקט היא 12 מיליון שקל, מתוכם משרד האנרגיה יממן כ-1.3 מיליון שקלים.
הפרויקט הוצג במסגרת הצעות לפרוייקטי חלוץ של המדען הראשי במשרד האנרגיה, בשיתוף מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה, במסגרתם מעודד המשרד חדשנות ויזמות במשק האנרגיה, ופועל ליצירת ראייה רחבה, צופה פני עתיד בממשלה באמצעות תכניות ופרויקטים לעיצוב וקידום מדיניות מבוססת ידע.
מטרת הפרויקט של בזן היא לפתח יכולת חלוצית לייצר, לדחוס ולשנע מימן באיכות התואמת את צרכי התחבורה כמענה לתוכנית החדרת רכבי דלק מימני לארץ לטובת תחבורה נקייה. היעד הראשוני של הפרויקט יהיה לייצר את היכולת הזו עבור תחנת התדלוק המימנית הראשונה שתקום בישראל.
שלומי בסון, משנה למנכ"ל בזן: "מדובר בבשורה אמיתית למשק האנרגיה. הידע והתשתיות הקיימים בקבוצת בזן חיוניים, כדי להביא בסופו של יום מימן נקי שיגיע מהמפעלים שלנו עד לתחנת הדלק העתידית. הצעדים שבזן עושה כיום בתחום המימן הם חלק מהותי ממאמץ של מדינות מובילות אחרות והנושא הוגדר גם כאחד מהיעדים האסטרטגיים של סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA). אני מברך על תמיכת משרד האנרגיה המהווה רוח גבית חשובה בעת הזו".
המהלך הוא חלק מפעילות מערך החדשנות של בזן, במסגרת הקבוצה פועלת לבנות יכולות חדשנות על בסיס תשתיות וידע הקיימים בתוך הארגון. הצלחת הפרויקט תאפשר הלכה למעשה לשוק המימן לתחבורה בארץ לצמוח ולהיות בעלת יכולת מסחרית. המכשול העיקרי במשק הישראלי שעליו הפרויקט ייתן מענה הוא היכולת לייצר מימן בכמות ובאיכות הנדרשת, דחיסתו ועל ידי כך לאפשר שינועו בצורה בטוחה לתחנות הדלק.
קבוצת בזן היא יצרנית המימן הגדולה בישראל (עם יכולת לייצר עד 8 טון לשעה) ובעלת ידע ייחודי בכל הנוגע לייצורו. במסגרת הפרויקט בזן תקים עמדה לניפוק מימן – ממנו ניתן יהיה לשנע אותו לצרכי תדלוק ו/או צרכים תעשיתיים. בנוסף, בזן תקים את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע האנליזות הנדרשות למימן תחבורה על פי התקן שיאומץ.
רקע:
בשנים האחרונות אנו עדים להפיכת האפשרות לשימוש נרחב במימן כחלופה לדלקים. השימוש במימן ירוק (המיוצר מאנרגיות מתחדשות) מהווה נדבך מרכזי בתכניות האיחוד האירופי, יפן, סין, אוסטרליה, קנדה ומדינות נוספות להפסקת בדרך לכלכלת נטולת פחמן.
בחודש יולי האחרון חתמה קבוצת בזן על הסכמים להשקעה ושיתוף פעולה אסטרטגיים עם המיזם H2PRO, במסגרתו פותחה טכנולוגיה ייחודית וחדשנית לייצור מימן ירוק שמקורו באנרגיה סולארית. הטכנולוגיה הייחודית של H2PRO מאפשרת ייצור מימן ע״י הפרדת מים למימן וחמצן במחיר נמוך מהותית מטכנולוגיות קיימות, ביעילות חסרת תקדים (95%) ובצורה בטוחה יותר.
כתיבת תגובה